Вітаю Вас Гість!
П`ятниця, 29.03.2024, 11:19
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Категорії розділу

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Погода

Відвідування

Вхід на сайт

Пошук

Годинник

Друзі сайту

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

ТЕСТИ ЯК ЗАСІБ НАВЧАННЯ І ЗАСІБ КОНТРОЛЮ

Тести як засіб навчання і засіб контролю

Тести як ефективний інструмент активізації учнів

 

  На сьогодні в шкільній практиці перевірки знань учнів склалися дві основні форми контролю: усне опитування й письмова робота. Кожна з них, маючи певні позитивні сторони, володіє й низкою істотних недоліків. Так, усне опитування є вибірковою формою контролю знань окремих учнів, що віднімає значний обсяг часу від уроку. Письмова робота надзвичайно трудомістка й не оперативна. Найчастіше викладач, не встигнувши впоратися з перевіркою робіт учнів, починає наступний урок без інформації про те, які розділи попереднього матеріалу не були засвоєні учнями достатньою мірою. До того ж обидва ці методи не позбавлені негативних проявів, пов'язаних з необ'єктивною оцінкою знань.

  Вільною від цих недоліків є форма контролю у вигляді тестових завдань. Вона успішно застосовується для поточної перевірки знань. Вона може успішно застосовуватися для поточної перевірки знань. Тоді, оперативно перевіривши роботи, викладач зможе вчасно відкоригувати виклад матеріалу наступного уроку, приділивши більше уваги слабко засвоєним розділам. Відсутність трудомісткої перевірки письмових робіт дозволяє досить часто проводити контрольні заходи, створюючи в учнів відчуття тотального контролю знань.

  Педагогічний досвід показав, що в сполученні з іншими видами перевірки, використання тестових завдань є досить ефективним інструментом, що стимулює підготовку учнів до кожного уроку й підвищує мотивацію до досліджуваного предмета. Усні ж форми контролю найбільше доцільно застосовувати при проведенні уроків зв’язного мовлення.

  Добре складений тест дозволяє не тільки визначити, чи відомі учневі ті або інші терміни й поняття, але й змушує учня аналізувати, зіставляти, виявляти закономірності, загальні риси й розходження, систематизувати матеріал, задуматися над тим, над чим він не думав, якщо звик формально ставитися до підготовки до уроку. Тест - це ще одна можливість для вчителя звернути увагу учня на сутність питання, на те, що дійсно важливо, а що менш істотно. За моїм переконанням, дійсно гарний тест - це такий тест, що не стільки змушує згадувати, скільки міркувати.

  Повертаючись до форм і сценаріїв тестів, хочу підкреслити, що форма визначається змістом тесту й завданням, що ми хочемо поставити перед учнем.

  Застосування комп'ютерних технологій для оперативного контролю знань учнів з української мови чи літератури з використанням тестових завдань може бути двох видів, кожен з яких має свої недоліки і переваги. Це запрограмовані тести (вибір відповіді в яких здійснюється натисканням відповідної кнопки), а також незапрограмовані (правильну відповідь слід позначити іншим кольором, виділити жирним шрифтом, обвести в кружечок, позначити символом тощо). Тести першого типу зручні, коли часу обмаль, навчальний матеріал для перевірки великий і складний. До негативних сторін цієї форми перевірки можна віднести те, що зручність її застосування цілком залежить від закладеного програмного забезпечення, а також від наявної комп'ютерної техніки. Крім цього, можуть виникати труднощі з узгодженням розкладу роботи комп'ютерного класу й проведених контрольних заходів. Варто пам'ятати й про проблему інформаційної безпеки, пов'язаної із запобіганням несанкціонованого доступу до наявних у комп'ютері баз даних.

  Звичайно, у вчителя виникає спокуса просто посадити школярів за комп'ютери, запустити навчальну програму й  далі виконувати контролюючі функції. Подібне рішення в корені своєму хибно, тому що, якою б не була  унікальною навчальна програма, вона поки не в змозі врахувати особливості аудиторії, самостійно адаптуватися для сприйняття в конкретних умовах різноманіття педагогічних ситуацій, що виникають у реальному навчальному процесі, оскільки програма завжди є продуктом, абстрагованим за безліччю параметрів.

  До того ж сьогодні існує лише незначна кількість тестів такого типу, а програмування авторських тестових завдань, розроблених тим чи іншим вчителем – складна справа, тому що у школах не передбачено окремої посади програміста.

  На тести другого типу слід відводити більше часу, тому що їх виконання залежить від рівня володіння учнем навичками редагування тексту на комп’ютері. Але їх можна широко використовувати під час проведення інтегрованих уроків, тому що при опрацюванні залучаються компетенції учня, пов’язані з роботою на комп’ютері, знання основних комп’ютерних програм.

Але використання як програмованого контролю знань учнів, так і опрацювання тестів за допомогою текстових редакторів позитивно вирішує такі питання:

   1. Значно зменшується можливість підказок і списування.

   2. Підвищується об'єктивність оцінки знань.

   3. Різко зростає пізнавальна активність учнів при вивченні української мови та літератури, що зумовлено стимулюванням даною методикою самостійної роботи. Так, по завершенні контрольного заходу правильність відповіді на задані питання перевіряється учнем з використанням першоджерела (підручник, конспект) або в спілкуванні між собою. У випадку звичайної письмової роботи такого не відбувається, тому що в ній є присутнім вказівка на помилку.

   4. Відсутність перевірки на звичайних уроках приводить до активізації учнів, дозволяє проводити обговорення матеріалу в режимі "мозкового штурму", коли дозволені й не караються найнесподіваніші відповіді й припущення.

   5. Покращується психологічна атмосфера в групах учнів. Виникає стійкий зворотній зв'язок „викладач - учень – викладач”. Учитель перестає бути джерелом негативних емоцій, пов'язаних з оцінюванням знань.

Категорія: Мої статті | Додав: Andre (14.11.2015)
Переглядів: 456 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar